Onbekend Noord-Nederlands en Jacob Waben, Gerechtigheidstriptiek, ca. 1521-1530 (gehele triptiek), 1622 (middensegment van middenpaneel).

Middenpaneel: Het oordeel van Trajanus, De onomkoopbare rechters, Het oordeel van Herkenbald, 133,2 x 202,1 cm, gesigneerd: J. Waben. fe. 1622 (middensegment, midden).
Linkerzijluik: Schilder: Onbekend Noord-Nederlands, Het oordeel van Cambyses, olieverf op paneel (voorkant); Susanna in bad, zwart krijt en olieverf op paneel (achterkant), 131,4 x 95,7 cm.
Rechterzijluik: Onbekend Noord-Nederlands, Het oordeel van Zaleucus, olieverf op paneel (voorkant); Susanna voor de rechters, zwart krijt en olieverf op paneel (achterkant), 130,9 x 98,5 cm.
Westfries Museum, Hoorn.

Op dit triptiek zijn vijf voorstellingen van goede rechtspraak geschilderd. Dit triptiek was al geruime tijd een probleemgeval doordat het zeer gevoelig was voor klimaatwisselingen, waarbij de verf gemakkelijk losliet van de drager en blazen ging vertonen, dit was met name het geval bij beide zijluiken. De gelegenheid deed zich voor dat het triptiek volledig kon worden gerestaureerd alvorens het in een klimaatvitrine te plaatsen.
De restauratie bestond eruit dat de loszittende verf is vastgezet, scheuren en loszittende naden in de panelen zijn gelijmd, vernis en oude retouches zijn verwijderd, lacunes zijn gevuld, geretoucheerd en dat er tot slot vernis is aangebracht.Tijdens de restauratie bleek duidelijk hoe het schilderij ooit, wellicht in de reformatietijd, is toegetakeld met krassen en uitgestoken ogen
Op de achterkant van beide zijluiken is een voortekening aangebracht, en kennelijk onvoltooid gebleven. Deze achterkanten waren in zeer slechte staat, met veel loszittende en blazende verf, en (oud) verfverlies. Ooit zijn deze achterkanten, ter conservering, voorzien van een dikke waslaag. Er is besloten de achterkanten niet volledig te restaureren, maar alleen te conserveren, waarbij de loskomende verf is vastgezet en de was is verwijderd.